LSS – ZŤS, Dubnica nad Váhom (SVK)

Protiletecký štôlňový úkryt (luftschutz-stollen) sa nachádza v na úpätí kopca Holá Hora za areálom dubnických strojárni.  Bol razený v roku 1945 no k jeho dokončeniu už nedošlo. Celkovo boli vyrazené 4 portály ktoré aj ako jedniné majú betónovú výstuž. Dĺžka vstupných chodieb je približne 20 metrov, a všetky tri boli prepojené priečnou chodbou.  Dnes sú dva z nich už zavalené, no jeden z nich ostal priechodný do priečnej sťôlni. 

V blízkosti sa nachádza Luftschutz – Rundbau (známejšś pod ľudovým názvom „Veľryba“), ten je popísaný zvlášť v tejto sekcii. 

Viac foto tu

6 Komentáre

  1. andrej celko

    bolo ich virazenich 11 vsetky napojene na centralnu stolu niektore casti ciastocne vibetonovane a podla velkosti hlavnej stoli to podla mna mali bit virobne priestori

    1. Tartaros (Autor článku)

      Podzemné výrobné priestory sa nachádzali v „bloku“. Skúste si pohľadať informácie v archívoch a nešíriť tak ďalej hoax o výroných priestoroch.

  2. Patrik D

    Presne tak, ako píše Pán Celko, vstupných portálov bolo v skutočnosti vyrazených viac. Stačí prejsť sa pešo okolo hory po vyšliapanom chodníku, hoci vstupy už vidieť nie sú, no pravidelne každých X metrov je zosunutá hornina čo jasne značí že pod ňou je vstupný portál. Stavím sa, že ak by sa táto hornina odstránila, natrafili by sme na vstup. Chcelo by to zriadiť dobrovoľnú brigádu.

    1. Tartaros (Autor článku)

      Každý je tu zrazu erudovaný geológ. A máte aj hmatateľný dôkaz že ich bolo niekoľko?

      1. tomas

        Skutocne bolo vyrazenych viac ako 4 vstupy. Nemusim byt erudovany geolog, ale pokial niekomu niesu divne rovnake pravidelne prepadliny, kaskadovita uprava terenu po celej dlzke, tak snad sa ako hmatatelny dokaz moze povazovat ze minimalne nad 4 prepadlinami je jasne vidiet betonove prvky portalu a nad dalsimi 3mi sa pri troche snahy tiez daju najst.

        1. ochranne-stavby (Autor článku)

          A pointa? Tento úkryt sa budoval až po náletoch v r. 1945 a vzhľadom na nestabilné geologické podlažie sa nikdy nedokončil, keďže dokončenie by bolo finančne veľmi nákladné. Treba študovať archív, a nie počúvať miestnych vševedov a fantazmagorické poviedky o podzemnej továrni. V závode už bol BLOK, nebolo nutné budovať ďalšiu podzemnú továreň a už vôbec nie na konci vojny. Ak si niekto nevie dohľadať fakty tak nech aspoň nešíri dezinformácie.

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *